جاوا اسکریپت و پایتون بزرگترین جوامع توسعه دهنده جهان

طی تحقیقات انجام شده توسط اسلش دیتا (SlashData) طی ۶ ماه گذشته جامعه توسعه دهندگان جهانی رشد بزرگ و چشمگیری داشته است. متخصصان این حوزه در این تحقیقات تخمین زدند که اکنون (۳ماه اول ۲۰۲۱) حدود 24.3 میلیون توسعه دهنده فعال در جهان وجود دارد. در صورتی که در اکتبر ۲۰۲۰ این عدد 21.3 میلیون بود که حدود 14 درصد افزایش یافته است.

جاوا اسکریپت حدود 1.4 میلیون نفر را در شش ماه گذشته جذب کرده است و همچنان در حال جذب توسعه دهندگان جدید است. این زبان برنامه نویسی همچنین دارای بزرگترین جامعه توسعه دهنده (حدود 13.8 میلیون نفر) است. اسلش دیتا در گزارش خود نوشت:

از ۳ماه آخر سال ۲۰۱۷ تا ۳ماه اول سال ۲۰۲۱ بیشتر از 4.5 میلیون توسعه دهنده به جاوا اسکریپت پیوستند. این بالاترین رشد مطلق در بین تمام زبان ها در دنیا است.
حتی در بخش هایی از نرم افزار که جاوا اسکریپت در میان گزینه های برتر توسعه دهندگان نیست، مانند علم داده (data science) یا embedded development باز هم حدود یک چهارم توسعه دهندگان از آن در پروژه های خود استفاده می‌کنند.

پایتون با جدود 10.1 میلیون نفر توسعه دهنده در جهان مقام دوم را به خود اختصاص داده است. جامعه برنامه نویسان زبان برنامه نویسی، حدود 20 درصد سرعت رشد این زبان را افزایش می‌دهد. اسلش دیتا در ادامه می‌گوید:

پیدایش data science و machine learning (ML) یک عامل واضح در محبوبیت پایتون است. (نزدیک به ۷۰ درصد از توسعه دهندگان ML و data science از پایتون استفاده می‌کنند.)
برای شفاف سازی، فقط  ۱۷ از زبان R به عنوان زبان مرتبط با data science استفاده می‌کنند.

بعد از جاوا اسکریپت و جامعه توسعه دهندگان پایتون ، جاوا با 9.4 میلیون ، C / C ++ با 7.3 میلیون و C# با 6.5 میلیون توسعه دهنده پنج رتبه برتر را دارند. اندروید Kotlin با 2.6 میلیون و iOS Swift با 2.5 میلیون جامعه توسعه دهنده‌ی کوچکتری دارند.

 

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تا ۳ماه اول سال ۲۰۲۱

جاوا اسکریپت و پایتون بزرگترین جوامع توسعه دهنده هستند

در این تحقیقات سوالی مبنی بر اینکه تاثیراتی که کرونا روی کار توسعه دهندگان گذاشته، شد. ۳۰ درصد از این جامعه دور کار شدند. ۲۵ درصد همیشه دور کار بوده‌اند و تاثیری بر کار آن ها وارد نشد.

 

منبع: developer-tech.com

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --